Bøker
Forfattere
Verk
Ingen treff
Systemisk veiledning i profesjonell praksis
Forfattere:
ISBN:
9788245022704
Utgitt:
Utgave:
1
Sider:
223
Systemisk veiledning i profesjonell praksis

Systemisk veiledning i profesjonell praksis


Systemisk veiledning i profesjonell praksis gir et bredt grunnlag for veiledningssamtaler innenfor helse- og sosialfagfeltet og pedagogisk virksomhet. Boka retter oppmerksomheten mot veiledningssamtaler der hensikten er å utforske, utfordre, utvide og utvikle den profesjonelle praksisen. Det dreier seg om samtaler mellom profesjonsutøvere der veilederen har et spesielt ansvar og en definert rolle. Forfatterne legger vekt på at veiledning er et rom for uferdige tanker, for refleksjon, for usikkerhet og skjønn, og for mange versjoner av virkeligheten.
Temaer i veiledning er først og fremst arbeid med klienter, pasienter, elever, barn eller foresatte og pårørende, men veiledningen kan også dreie seg om relasjoner til kolleger, faget eller organisasjonen man jobber i. Ved hjelp av konkrete eksempler gir boka innspill til veiledningens innhold, prosesser, problemstillinger og metoder. Boka retter seg først og fremst mot veiledning av profesjonsutøvere i grupper, men kan også bidra i individuell veiledning, i arbeid med personalgrupper og i veiledning av studenter i praksis.
I det systemiske perspektivet er kommunikasjon, relasjon og kontekst sentrale forståelsesrammer for læring, utvikling og forandring. Å lytte og å stille gode spørsmål har derfor en sentral plass.

Inger Ulleberg er førstelektor i pedagogikk og lærerutdannet med videreutdanning i spesialpedagogikk og hovedfag i sosialpedagogikk. Hun har i en årrekke arbeidet som lærer i ulike skoleslag, og har de siste årene arbeidet i lærerutdanningen ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
Per Jensen er professor i familieterapi og utdannet psykiatrisk sykepleier og familieterapeut med doktorgrad fra Tavistock Institute i London. Han har arbeidet i psykisk helsevern, og arbeider i dag ved masterutdanningen i familieterapi og systemisk praksis på VID vitenskapelige høgskole i Oslo.
Forfatterne har gjennom en årrekke praktisert som veiledere, blant annet i helse- og sosialfeltet, i barnehage, skole og i frivillige organisasjoner. Begge underviser både i profesjonsutdanninger og i veilederutdanninger.