Nedlastbare filer
Høyoppløselig omslagLogistikk er en naturlig del av bedrifters strategi fordi logistikk i stor grad preger leveranseservicen overfor bedriftens kunder. I tillegg utgjør logistikkostnadene ofte størstedelen av bedriftens totale kostnader. Boken tar for seg disse områdene på en inngående måte.
Boken er et første møte med moderne logistikk og egner seg godt som innføringsbok for studenter. Den er også godt egnet for ansatte i bedrifter som arbeider med logistikk, økonomi, strategi og ledelse. Gjennom bruk av skjema og hjelpemidler viser boken hvordan man kan sette i verk forbedringer av bedriftens logistikk. Erfaringer viser at bruk av dette bedrer bedriftens økonomiske resultat og konkurransekraft.
Forfatterne klargjør på en lettfattelig måte hvordan logistikken kan skape bedre økonomi og økt kundetilfredshet. Boken beskriver hvordan bedrifter bør gå fram for å få logistikken til å bli en naturlig del av organisasjonen, sammen med tradisjonelle funksjoner som strategi og ledelse, kundeorientering, markedsføring, bedriftskultur, kompetanse og opplæring. For å forsterke suksessfaktorene og unngå fallgruvene ved å innføre en logistikkorganisering viser boken hvordan man kan unngå dette ved hjelp av verdikjedetankegang og bruk av prosesseffektivisering.
Begge forfatterne har lang erfaring med undervisning fra flere universiteter og høgskoler og har sammen skrevet flere artikler innenfor emnet logistikkledelse.
Kjell Banken er siviløkonom og førsteamanuensis ved Høgskolen i Sør-Trøndelag, avdeling for økonomisk-administrativ utdanning. Han har lang erfaring fra arbeid med problembasert læring og rådgivingsvirksomhet overfor næringslivet. Han har utgitt en rekke bøker om bedrifts- og samfunnsøkonomiske emner.
Rolf Aarland er manager i KPMG, med hovedområder innenfor Supply Chain Management og prosesseffektivisering. Han har mange års erfaring fra ledelse, salg/marked og logistikk i industri, handel og transportvirksomhet.