Hovedhensikt i denne vitenskapelige antologien er å bidra til at kunnskap og bevissthet om helsefremming i sykepleiefaget løftes tydelig frem i både et teoretisk og praktisk lys.
Tradisjonelt er den medisinske forståelsen av helse blitt definert som fravær av sykdom, og behandlingen har fått stor plass. De nye helsereformene med utgangspunkt i samhandlings-reformen skisserer en økt satsing på helsefremmende tilnærming og arbeidsmåter. Pasienter som strever med sykdomsutfordringer, skal blant annet gjennom dialog og veiledning få hjelp til å mestre daglige utfordringer og dermed få økt livskvalitet. Pasientens helse- fremmende prosess i et livsløpsperspektiv er vektlagt, og hvordan pasienten selv deltar er også beskrevet. Flere fagprofesjoner arbeider sammen for å bidra til bedre helse, og samhandlingen mellom disse blir viktig.
Siden første utgave er boken oppdatert med flere nye temaer. Disse er helsefremming i spesialist- og kommunehelsetjenesten, rehabilitering, health literacy og motiverende inter-vju. Erfaringer med samhandlingsreformen og koordinering av tjenester er også tematisert.
Helsefremmende sykepleie er tilpasset pensum for sykepleiestudenter på bachelor- og masternivå, men vil også være relevant for andre helsefaglige utdanninger. Lærere, forskere og andre med interesse for temaet helsefremming vil også ha stort utbytte av å lese boken.
Torill Bogsnes Larsen er utdannet sykepleier og arbeider nå som professor ved masterstudiet i helsefremmende arbeid og helsepsykologi ved HEMIL-senteret, Universitetet i Bergen.
Åse Gammersvik er sykepleier, helsesøster og ansatt som førstelektor ved VID vitenskapelige høgskole i Bergen.
Her kan du lese et utdrag fra boken og se innholdsfortegnelsen.