Bøker
Forfattere
Verk
Ingen treff
Entreprenørskap på norsk
Språk
Bokmål
Format

Heftet

Bestill vurderingseksemplar
For lærere, fagansvarlige og forelesere
På lager - sendes nå
609,-

Entreprenørskap på norsk

Boka gir en bred teoretisk og empirisk innføring i entreprenørskap. Den legger grunnlaget for en bred forståelse av entreprenørskap som et samfunnsmessig fenomen og som drivkraft for økonomisk utvikling.

Entreprenørskap dreier seg om å utvikle ny forretningsmessig virksomhet og omhandler prosesser som har avgjørende betydning for fornyelse og utvikling i næringslivet. Økonomen Schumpeter regnes som den personen som har utviklet den grunnleggende teorien om entreprenørskap. Med utgangspunkt i hans forståelse av økonomisk utvikling, gir boka i første del en bred teoretisk gjennomgang av sentrale begreper og teorier knyttet til entreprenørskap, og dette belyses med eksempler fra dagens norske virkelighet.

Boka gir deretter en bred empirisk gjennomgang av forhold som påvirker etableringer av nye virksomheter, og hva som ligger til grunn for disse, slik som entreprenørenes bakgrunn, motiver og deres begrunnelser for lokalisering. Videre analyseres entreprenørskap i ulike geografiske miljøer, og boka påviser viktige forskjeller mellom entreprenørskap i sentrale og perifere områder.

Ulike temaer i tilknytning til entreprenørskap, slik som finansiering, forskningsbasert entreprenørskap, nettverk og kjønnsdimensjonens betydning for entreprenørskap, blir også diskutert. Avslutningsvis diskuterer boka aktuelle strategier for å legge til rette for entreprenørskap. Linjene blir trukket til dagens innovasjonspolitiske strategier, og det diskuteres hvordan det kan utvikles et mer entreprenørielt samfunn.

Bokas redaktør er Olav R. Spilling. Han har omfattende forskningsbakgrunn fra temaer knyttet til små foretak, entreprenørskap, innovasjonssystemer og dynamiske prosesser i næringslivet. Spilling har skrevet en rekke artikler og bøker om dette og om politiske strategier i tilknytning til disse områdene.

Forfattere:
(red.)
ISBN:
9788245004052
Utgitt:
Utgave:
2
Sider:
266
Entreprenørskap på norsk