Barnehageansatte står i en unik posisjon til å forebygge og avdekke sviktende omsorgsbetingelser barn kan lide under. Ansatte kan være motivert til å engasjere seg i en samtale med barn de er bekymret for, men kan være redd for å gjøre feil eller påvirke samtalen negativt. Denne boken viser konkret
hvordan barnehageansatte kan kommunisere åpent og ikke-ledende ved bekymring for barns omsorgssituasjon. Målet er at korrekt og pålitelig informasjon kommer frem, og at barnehagebarnet opplever seg hørt og tatt på alvor. Tematisk skrives det om risikoforhold som vold, seksuelle overgrep, omsorgssvikt, kjønnslemlestelse, foreldre i konflikt, foreldre med rus- eller psykiatriutfordringer, Münchausen syndrom by proxy og andre tilsvarende forhold.
Det er også et eget kapittel om barns kognitive utvikling som retter seg mot språk- og hukommelsesutvikling. Slik kunnskap kan hjelpe oss til å tilpasse spørsmål og kommunikasjon med barnehagebarna vi er bekymret for. Målet med boken er at barnehageansatte kan oppleve en senket terskel og økt handlekraft til å samtale med barn de er bekymret for.