Bøker
Forfattere
Verk
Ingen treff
Kunnskap for en bedre skole
Forfattere:
(Redaktør)
ISBN:
9788245021875
Utgitt:
Utgave:
1
Sider:
192
Kunnskap for en bedre skole

Kunnskap for en bedre skole
Etter- og videreutdanning som strategi

Fra 2012 har det pågått en storstilt satsing på etter- og videreutdanning i Norge. Formålet med satsingen har vært å styrke elevens læring og motivasjon i grunnopplæringen ved å øke læreres og skolelederes kompetanse. Den nasjonale rektorutdanningen ble videreført som en del av strategien Kompetanse for kvalitet (2012 2015). I strategiplanen for 2016 2025 følges prinsippene for strategiplan 2012 2015 opp for at undervisning og krav til lærereskal kunne oppfylles i løpet av ti år. I denne strategiplanen er det videreutdanning som er i fokus. I strategiplanene påpekes det at profesjonelle fellesskap, der kompetent ledelse legger til rette for at faglig dyktige lærere samarbeider om en kollektiv skolekultur og god undervisning, bidrar til et godt læringsmiljø og til at elevene lærer mer.

Boken presenterer forskning som har til hensikt å svare på følgende problemstilling: Hvordan bidrar etter- og videreutdanning til kunnskapsutvikling i skolen? Forskningen har resultert i kapitler hvor teorier har fått en betydelig plass, mens andre kapitler bringer frem lederes og læreres stemmer. Intensjonen med denne boken er at du som leser også kan få innblikk i studiene og kapitlene som er skrevet, og dermed bruke disse som tankeredskap for å utvikle egen forståelse og praksiser knyttet til etter- og videreutdanning og kunnskapsutvikling i skolen.  

Boken henvender seg til forskere, lærere, skoleledere, skolelederutdannere, lærerutdannere, og andre som er interessert i etter- og videreutdanning og dens betydning for arbeidet i skolen. Den er relevant for lærerutdanningen, skolelederutdanningen og i etter- og videreutdanning.

 May Britt Postholm, er professor ved Program for lærerutdanning, NTNU. Med sin utdanning som lærer og undervisningserfaring fra ungdomstrinnet, er Postholms interessefelt hovedsakelig rettet mot to områder: utdanningsforskning og kvalitativ forskningsmetode. Hun har publisert bøker og en rekke artikler som omhandler undervisning og læring, både nasjonalt og internasjonalt, og flere metodebøker som omhandler kvalitativ metode. Postholm er redaktør for bøkene Læreres læring og ledelse av profesjonsutvikling og Ledelse for læring som begge er tidligere utgivelser av forskergruppen «Ledelse, undervisning og læring», som Postholm leder.